Helseangst / Hypokondri

Helseangst (noen ganger kalt hypokondri) er når du bruker så mye tid på å bekymre deg for at du er syk, eller at du kommer til å bli syk, og en kan kjenne at bekymringene om din helse begynner å ta over livet ditt.

Er du plaget med helseangst / Hypokondri?

Du kan ha helseangst hvis du:

Konstant bekymre deg for helsen din.
Sjekker ofte kroppen din for tegn på sykdom, som klumper, prikking eller smerte.
Ber alltid folk om forsikring om at du ikke er syk.
Bekymre deg for at legen din eller medisinske tester kan ha gått glipp av noe.
Tvangsmessig søker opp helseinformasjon på internett eller i media.
Unngår å ha å gjøre med alvorlig sykdom, for eksempel medisinske TV-programmer.
Opptre som om du var syk (for eksempel unngår du fysiske aktiviteter).

Angst i seg selv kan forårsake symptomer som hodepine eller hjertebank, som en kan forveksle med tegn på sykdom.

Selvhjelp for helseangst

1.Skriv en dagbok – og noter ned
Legg merke til hvor ofte du sjekker kroppen din, eller ber folk om bekreftelser på at alt er bra med deg, eller søker opp helseinformasjon på nettet.
Forsøk gradvis å redusere hvor ofte du gjør disse tingene over en uke eller to.

2.Utfordre tankene dine
Lag to kolonner på et ark.
Skriv helseproblemer i 1. kolonne, så mer balanserte tanker i 2.
For eksempel i 1. kolonne kan du skrive «Jeg er bekymret for hodepine» og i andre, «Hodepine kan ofte være et tegn på stress».

3.Hold deg opptatt med andre ting
Når du får lyst til å undersøke kroppen din, kan du for eksempel avlede deg selv ved å gå en tur eller ringe en venn.

4.Gå tilbake til normale aktiviteter
Forsøk gradvis å begynne å gjøre ting du har unngått på grunnet helseangsten, for eksempel sport eller sosialt samvær.

5.Prøv å slappe av
Lær deg og gjenta enkle pusteøvelsen og avslapningsøvelser

6.Oppsøk lege dersom:

Helse bekymringene dine hindrer deg i å leve et normalt liv.
Selvhjelp er forsøkt og fungerer ikke.
Hvis en fastlege mistenker eller diagnostiserer deg med helseangst, kan de henvise deg til psykoterapi terapi, for eksempel kognitiv atferdsterapi.

Dersom du opplever økt helsebekymringer i den grad at det «tar over livet ditt», anbefales å bestille en time hos oss, for vurdering av din situasjon og starte behandling for å hjelpe deg å bli kvitt helseangsten. Ta kontakt med oss i dag eller bestill en time. Det er kort ventetid hos oss.